Video: IT-sikkerhed er et komplekst område at sælge – nærorientalsk arkæolog var den rette kandidat
Akademikerkampagnen har som led i projektet “Kompetencer til vækst” bistået Sjællandske virksomheder med rekrutteringsopgaven i de tilfælde, hvor det har været svært at finde den rigtige arbejdskraft.
Video: Natalia is minimizing the climate footprint in Ecograf
Natalia is minimizing the climate footprint in Ecograf
Uddannet i dansk og medievidenskab: Nu skaber Kristian vækst i Odder med ansvarligt produceret kaffe
Vækstpiloter fra SMV:Vækstpilot er med til at sætte skub i væksten i hele landet. Kristian Thomasen blev med sin kandidateksamen ansat som vækstpilot i et halvt år i iværksættervirksomheden CleverCoffee, og nu er han fastansat. Indhold fra Erhvervsstyrelsen Kristian Thomassen er kandidat i dansk og medievidenskab. Mens en del af hans studie-kammerater er blevet gymnasielærere, […]
Vækstpilot slår til: Sabina har firedoblet produktionen på Johs’ insekt-fabrik
Flere og flere SMV’er vælger at ansætte en ledig højtuddannet eller faglært gennem SMV:Vækstpilot i Virksomhedsprogrammet. En kandidat i husdyrvidenskab har gjort en kæmpe forskel på insekt-iværksætteren Johs Sterlies fabrik i Nordsjælland. Indhold fra Erhvervsstyrelsen Iværksætteren Johs Sterlie takker for den dag, Sabina Dahal blev ansat som vækstpilot via Virksomhedsprogrammet i hans virksomhed, Bug-Farm Falkensteen […]
Video: Mathilde bygger bro fra håndværkeren til robotudvikleren
Kobots afholdte som led i deres rekruttering en jobsøgningsworkshop henvendt til ingeniører. Her mødte de foruden 13 ingeniører designeren Mathilde Skov Hansen, som var overbevist om, at det robotvirksomheden i virkeligheden manglede var en designer med indblik i brugerinvolvering. Kobots’ kerneprodukt er den mobile skærerobot Amigo, der skærer gips- og træplader til, så håndværkerne undgår […]
Video: Lins grønne overblik gør byggepladsen mere bæredygtig
Byggebranchen er en af de brancher, som vejer tungest i det store CO2-regnskab, og har tilsvarende et stort potentiale for CO2-besparelser. Entreprenørvirksomheden JORTON har derfor også indset behovet for aktivt at arbejde med deres CO-aftryk, hvis de fortsat skal fremstå ansvarlige og kunne bygge for kunder, der i stigende omfang stiller bæredygtighedskrav. Det krævede tilførsel […]
Video: Maria giver rollatoren nyt image worldwide
Hvordan sælger man et produkt, som ingen ønsker at få brug for, og gerne undgår at bruge? Mobilitetsvirksomheden byACRE designer og producerer prisvindende rollatorer men stod over for en udfordring med, at få salgskanalerne udvidet til det internationale marked. Netop det stigma, mange oplever ved at gå med rollator, motiverede Maria til at gentænke hele […]
Video: Natalia minimerer Ecografs klimaaftryk – og maksimerer det digitale
Ph.d. i bioscience Natalia Madsen søgte efter muligheden for et delvist brancheskifte og for at etablere sin karriere inden for kommunikation. Det grafiske hus Ecograf søgte efter en medarbejder til at professionalisere den digitale markedsføring, men det stod hurtigt klart, at virksomheden også kunne få god værdi af Natalias naturvidenskabelige kompetencer til at løfte virksomhedens […]
Frederiks strategiske aftryk står mejslet i træ
Når man som Keflico forhandler træ gennemsyrer bæredygtighedsdiskussionen hele forretningen. Keflico udarbejder hvert år en bæredygtighedsrapport, som cand.merc. Frederik Christiansen er en af de drivende kræfter bag. Her gennemgår man minutiøst virksomhedens arbejde med bæredygtighed og gør status på Keflicos grønne fremskridt og nye satsninger. ”Træ er som udgangspunkt et af verdens mest bæredygtige byggematerialer. […]
Annas struktur og digitale lagerstyring giver ledelsen tid til at bringe danske gokarts ud i verden
Gokart-virksomheden BOCART har store pædagogiske og forretningsmæssige ambitioner med deres gokarts, og vil i endnu højere grad etablere sig på det internationale marked. Ideen er, at virksomhedens gokarts ikke bare skal bringe fart, sjov og action ind i unges liv, men også give dem selvtillid og mod på at rode med motorer og mekanik og […]
Video: Beslagsmanden i Skive
Cand. IT’en Vibeke laver kommunikation for Beslagsmanden. Ejerlederen har fået tid til at udvikle på firmaet efter ansættelsen. Virksomheden har vækstet 175% i året siden ansættelsen af Vibeke.
Video: Bæredygtighed i LAKOR
SMV’er tænker bæredygtighed og grøn vækst ind i deres produkter på en lang række måder. Oplev her hvordan LAKOR SOULWEAR i Aarhus indtænker en lang række tiltag – og ikke mindst ser bæredygtighed som en måde hvorpå forbrugerne tænker anvendelse af deres tøjkollektioner.
Video: Bæredygtighed i Troldtekt
At være en bæredygtig SMV er ultimativt for både overlevelse og udvikling. Se her hvordan Troldtekt, som i mange år har været førende indenfor produktion af lydisolerende tagplader er på forkant med den bæredygtige udvikling – og ikke mindst hvordan højtuddannede kompetencer bidrager til den bæredygtige dagsorden på det store produktionsanlæg i Midtjylland.
Video: Designeren skaber værdi hos LAKOR
Livsstilsbrandet Lakor Soulwear har haft stor værdi af at få Tine ind i virksomheden på flere områder. Tine og Lakor har i fællesskab skræddersyet Tines stilling, så kompetencerne indenfor både design og kommunikation bliver bragt i spil. På den måde varetager Tine flere af livsstilsbrandets kritiske opgaver i forbindelse med virksomhedens vækstambitioner. Som del af […]
Video: Nye kompetencer skaber vækst hos Viggo Bendz A/S
Se videoen om, hvordan en højtuddannet skaber vækst hos Viggo Bendz A/S. Videoen er lavet i forbindelse med projektet Kompetencer til vækst. Læs mere om KTV her.
Video: Nye kompetencer til Kragerup Gods
Se videoen om, hvordan Kragerup Gods har draget nytte af at ansætte højtuddannet arbejdskraft. Videoen er lavet i forbindelse med projektet Kompetencer til vækst. Læs mere om KTV her.
Filosof tog erhvervslivet med storm
af Karin Svennevig Hyldig “Skynd jer at få fat på Troels! Inden andre tager ham…!” Sådan lød erhvervskonsulent i Esbjerg Erhvervsudvikling, Randi Høxbros bedste tip til ledelsen i den tværkommunale organisation Sydvestjysk Udviklingsforum(SVUF), der i sommeren 2015 manglede en alsidig medarbejder. “Troels er både hurtig, lærenem, selvkørende og behagelig at arbejde sammen med,” forklarer Randi […]
Jobbet var slået op til en ingeniør – jordemoderen fik det
Lene Toft er uddannet til at hjælpe babyer til verden. Men jordemoderen havde en projektleder i maven, og nu er hun i stedet med til at forløse hun en kompleks, logistisk opgave på Bispebjerg Hospital. Hun og kollegaerne skal sikre, at alt medicinsk udstyr er på plads, når hospitalet over de næste år vokser med 70.000 kvadratmeter.
Case – Skabelon
Video: Ung akademiker – “Jeg har altid vidst jeg gerne ville arbejde i magasin”
Katrine Savstrup Kastberg er uddannet klinisk diætisk og har en kandidatgrad i læring og forandringsprocesser. Katrine giver gode råd til nyuddannede og til at finde deres vej ud i det første job. Katrine bruger sin faglighed til at skabe trivsel for andre mennesker som HR-konsulent i Magasin.
Elevatorfirma efter samarbejde med antropolog: ”Nu er vi på samme etage som vores kunder”
Giver vi kunderne det, de har brug for? Det bad elevatorfirmaet Alevator.dk en antropolog om at undersøge. Sådan blev de skarpere på hverdagen i trappeopgangene og bedre til at møde kunderne i øjenhøjde.
”Om det så var på månen, havde jeg taget jobbet”
Der var 500 ansøgninger i bunken, hver gang Jonas Nørgaard Klügel søgte job som byplanlægger i København. Så han udvidede sin radius – en hel del – og en dag pakkede han sin lejlighed ned og rykkede til Sønderborg.
Psykolog og to designere til Easyfood
Jo mere vi ved om mennesker, jo hurtigere rykker vi på nye tendenser, og jo bedre går forretningen. Det siger direktøren i industribageriet Easyfood, som med stor succes har ansat en psykolog og to designere. Mindre virksomheder skal turde mere, når de rekrutterer, mener han.
Antropologen er fødselshjælper for sygehusenes ideer
Efter et generationsskifte drømte ledelsen om at opfinde sine egne plastvarer og komme ind på nye markeder. Så bankede en antropolog på døren med en ide.
Cornelias kølige overblik giver isdirektøren frihed
Klassiske akademiske kompetencer og en stærk passion for mad og smag sikrede Cornelia Kaas jobbet hos Hansens Flødeis. Nu er hun med til at sikre, at alle kan gøre det, de er bedst til.
Erhvervsøkonom blev trykaflaster i VVS-firma
Er det pengene værd at ansætte en højtuddannet? Det var direktøren i VVS-firmaet N.A.T. skeptisk overfor. Så dumpede et interessant C.V. ind ad døren sammen med et tilbud om fire ugers gratis virksomhedspraktik.
Vækstpiloten sætter ord på ostens verden
Stine Aalborg er ansat som landsdistriktsvækstpilot og har ansvaret for et toårigt projekt, som skal skærpe virksomhedens kommunikation og i sidste ende øge Ostebørsens salg og skabe nye arbejdspladser.
Vækstpilot skal gøre Vordingborg lidt mere japansk
Bosei har ansat en kaospilot, der bl.a. skal invitere nye lejere ind og rejse midler til at bygge et moderne japansk bad.
Ham den nye udvikler for fulde gardiner
Vinderen af årets akademikerpris Gardin Lis, fortæller her om ansættelsen af firmaets første akademiker…
Byggebranchen får hårdt brug for akademikere
Eneste kvindelige bestyrelsesmedlem i Dansk Byggeri kæmper en stædig kamp for at hæve uddannelsesniveauet i branchen.
Netværk førte job og kandidat sammen
Med sine nystrøgne skjorter, excelark og ”djøf-credability” skaber cand.merc. Nikolaj Fjord arbejdsro, kontinuitet og nyt overskud i den kreative vækstvirksomhed Cape Copenhagen
Ruths Hotel – Skagen
Ruths Hotel i Skagen har stillet op til et interview om deres gode erfaringer med at bruge en akademiker som videnpilot. Se med og bliv inspireret til vækst med en akademiker og til jobsøgning som videnpilot.