Hos Green Survey arbejder Louise med at hjælpe virksomheder med at forstå og dokumentere deres klimaaftryk. På kort tid er hun blevet en værdifuld medarbejder og har både effektiviseret arbejdsprocesser og givet virksomheden mulighed for at vokse. Green Survey er et lille konsulenthus, som specialiserer sig i klimadokumentation, herunder ESG-rapporter, klimaregnskaber, rådgivning, samt livscyklusanalyser (LCA) […]
Akademikerkampagnen har som led i projektet “Kompetencer til vækst” bistået Sjællandske virksomheder med rekrutteringsopgaven i de tilfælde, hvor det har været svært at finde den rigtige arbejdskraft.
Natalia is minimizing the climate footprint in Ecograf
Vækstpiloter fra SMV:Vækstpilot er med til at sætte skub i væksten i hele landet. Kristian Thomasen blev med sin kandidateksamen ansat som vækstpilot i et halvt år i iværksættervirksomheden CleverCoffee, og nu er han fastansat. Indhold fra Erhvervsstyrelsen Kristian Thomassen er kandidat i dansk og medievidenskab. Mens en del af hans studie-kammerater er blevet gymnasielærere, […]
Flere og flere SMV’er vælger at ansætte en ledig højtuddannet eller faglært gennem SMV:Vækstpilot i Virksomhedsprogrammet. En kandidat i husdyrvidenskab har gjort en kæmpe forskel på insekt-iværksætteren Johs Sterlies fabrik i Nordsjælland. Indhold fra Erhvervsstyrelsen Iværksætteren Johs Sterlie takker for den dag, Sabina Dahal blev ansat som vækstpilot via Virksomhedsprogrammet i hans virksomhed, Bug-Farm Falkensteen […]
Kobots afholdte som led i deres rekruttering en jobsøgningsworkshop henvendt til ingeniører. Her mødte de foruden 13 ingeniører designeren Mathilde Skov Hansen, som var overbevist om, at det robotvirksomheden i virkeligheden manglede var en designer med indblik i brugerinvolvering. Kobots’ kerneprodukt er den mobile skærerobot Amigo, der skærer gips- og træplader til, så håndværkerne undgår […]
Byggebranchen er en af de brancher, som vejer tungest i det store CO2-regnskab, og har tilsvarende et stort potentiale for CO2-besparelser. Entreprenørvirksomheden JORTON har derfor også indset behovet for aktivt at arbejde med deres CO-aftryk, hvis de fortsat skal fremstå ansvarlige og kunne bygge for kunder, der i stigende omfang stiller bæredygtighedskrav. Det krævede tilførsel […]
Hvordan sælger man et produkt, som ingen ønsker at få brug for, og gerne undgår at bruge? Mobilitetsvirksomheden byACRE designer og producerer prisvindende rollatorer men stod over for en udfordring med, at få salgskanalerne udvidet til det internationale marked. Netop det stigma, mange oplever ved at gå med rollator, motiverede Maria til at gentænke hele […]
Ph.d. i bioscience Natalia Madsen søgte efter muligheden for et delvist brancheskifte og for at etablere sin karriere inden for kommunikation. Det grafiske hus Ecograf søgte efter en medarbejder til at professionalisere den digitale markedsføring, men det stod hurtigt klart, at virksomheden også kunne få god værdi af Natalias naturvidenskabelige kompetencer til at løfte virksomhedens […]
Når man som Keflico forhandler træ gennemsyrer bæredygtighedsdiskussionen hele forretningen. Keflico udarbejder hvert år en bæredygtighedsrapport, som cand.merc. Frederik Christiansen er en af de drivende kræfter bag. Her gennemgår man minutiøst virksomhedens arbejde med bæredygtighed og gør status på Keflicos grønne fremskridt og nye satsninger. ”Træ er som udgangspunkt et af verdens mest bæredygtige byggematerialer. […]
Gokart-virksomheden BOCART har store pædagogiske og forretningsmæssige ambitioner med deres gokarts, og vil i endnu højere grad etablere sig på det internationale marked. Ideen er, at virksomhedens gokarts ikke bare skal bringe fart, sjov og action ind i unges liv, men også give dem selvtillid og mod på at rode med motorer og mekanik og […]
Cand. IT’en Vibeke laver kommunikation for Beslagsmanden. Ejerlederen har fået tid til at udvikle på firmaet efter ansættelsen. Virksomheden har vækstet 175% i året siden ansættelsen af Vibeke.
SMV’er tænker bæredygtighed og grøn vækst ind i deres produkter på en lang række måder. Oplev her hvordan LAKOR SOULWEAR i Aarhus indtænker en lang række tiltag – og ikke mindst ser bæredygtighed som en måde hvorpå forbrugerne tænker anvendelse af deres tøjkollektioner.
At være en bæredygtig SMV er ultimativt for både overlevelse og udvikling. Se her hvordan Troldtekt, som i mange år har været førende indenfor produktion af lydisolerende tagplader er på forkant med den bæredygtige udvikling – og ikke mindst hvordan højtuddannede kompetencer bidrager til den bæredygtige dagsorden på det store produktionsanlæg i Midtjylland.
Livsstilsbrandet Lakor Soulwear har haft stor værdi af at få Tine ind i virksomheden på flere områder. Tine og Lakor har i fællesskab skræddersyet Tines stilling, så kompetencerne indenfor både design og kommunikation bliver bragt i spil. På den måde varetager Tine flere af livsstilsbrandets kritiske opgaver i forbindelse med virksomhedens vækstambitioner. Som del af […]
Se videoen om, hvordan en højtuddannet skaber vækst hos Viggo Bendz A/S. Videoen er lavet i forbindelse med projektet Kompetencer til vækst. Læs mere om KTV her.
Se videoen om, hvordan Kragerup Gods har draget nytte af at ansætte højtuddannet arbejdskraft. Videoen er lavet i forbindelse med projektet Kompetencer til vækst. Læs mere om KTV her.
af Karin Svennevig Hyldig “Skynd jer at få fat på Troels! Inden andre tager ham…!” Sådan lød erhvervskonsulent i Esbjerg Erhvervsudvikling, Randi Høxbros bedste tip til ledelsen i den tværkommunale organisation Sydvestjysk Udviklingsforum(SVUF), der i sommeren 2015 manglede en alsidig medarbejder. “Troels er både hurtig, lærenem, selvkørende og behagelig at arbejde sammen med,” forklarer Randi […]
Lene Toft er uddannet til at hjælpe babyer til verden. Men jordemoderen havde en projektleder i maven, og nu er hun i stedet med til at forløse hun en kompleks, logistisk opgave på Bispebjerg Hospital. Hun og kollegaerne skal sikre, at alt medicinsk udstyr er på plads, når hospitalet over de næste år vokser med 70.000 kvadratmeter.
Katrine Savstrup Kastberg er uddannet klinisk diætisk og har en kandidatgrad i læring og forandringsprocesser. Katrine giver gode råd til nyuddannede og til at finde deres vej ud i det første job. Katrine bruger sin faglighed til at skabe trivsel for andre mennesker som HR-konsulent i Magasin.
Giver vi kunderne det, de har brug for? Det bad elevatorfirmaet Alevator.dk en antropolog om at undersøge. Sådan blev de skarpere på hverdagen i trappeopgangene og bedre til at møde kunderne i øjenhøjde.
Der var 500 ansøgninger i bunken, hver gang Jonas Nørgaard Klügel søgte job som byplanlægger i København. Så han udvidede sin radius – en hel del – og en dag pakkede han sin lejlighed ned og rykkede til Sønderborg.
Jo mere vi ved om mennesker, jo hurtigere rykker vi på nye tendenser, og jo bedre går forretningen. Det siger direktøren i industribageriet Easyfood, som med stor succes har ansat en psykolog og to designere. Mindre virksomheder skal turde mere, når de rekrutterer, mener han.
Efter et generationsskifte drømte ledelsen om at opfinde sine egne plastvarer og komme ind på nye markeder. Så bankede en antropolog på døren med en ide.
Klassiske akademiske kompetencer og en stærk passion for mad og smag sikrede Cornelia Kaas jobbet hos Hansens Flødeis. Nu er hun med til at sikre, at alle kan gøre det, de er bedst til.
Er det pengene værd at ansætte en højtuddannet? Det var direktøren i VVS-firmaet N.A.T. skeptisk overfor. Så dumpede et interessant C.V. ind ad døren sammen med et tilbud om fire ugers gratis virksomhedspraktik.
Stine Aalborg er ansat som landsdistriktsvækstpilot og har ansvaret for et toårigt projekt, som skal skærpe virksomhedens kommunikation og i sidste ende øge Ostebørsens salg og skabe nye arbejdspladser.
Bosei har ansat en kaospilot, der bl.a. skal invitere nye lejere ind og rejse midler til at bygge et moderne japansk bad.
Vinderen af årets akademikerpris Gardin Lis, fortæller her om ansættelsen af firmaets første akademiker…
Eneste kvindelige bestyrelsesmedlem i Dansk Byggeri kæmper en stædig kamp for at hæve uddannelsesniveauet i branchen.
Med sine nystrøgne skjorter, excelark og ”djøf-credability” skaber cand.merc. Nikolaj Fjord arbejdsro, kontinuitet og nyt overskud i den kreative vækstvirksomhed Cape Copenhagen
Ruths Hotel i Skagen har stillet op til et interview om deres gode erfaringer med at bruge en akademiker som videnpilot. Se med og bliv inspireret til vækst med en akademiker og til jobsøgning som videnpilot.