VidenløftSalg og serviceTekst

Vækstpiloten sætter ord på ostens verden

Duften af eddike river i næsen. I mejeriudsalget er to kvinder i forklæder ved at sylte løg, mens formiddagskunder trisser rundt og vælger oste. Gennem glasruder er der udsyn til hele virksomheden: Den lille cafe. Kontoret. Det kølige lager med 400 tons ost på hylderne – og mikromejeriet, hvor en hvidklædt mand sidder ved en ståltank og fylder frisk mælk fra lokale køer på flasker.

”Det er vigtigt for os, at folk kan komme helt tæt på råvarerne og se, hvordan vores oste bliver til,” fortæller Stine Aalborg. Hun er ansat som landsdistriktsvækstpilot og har ansvaret for et toårigt projekt, som skal skærpe virksomhedens kommunikation og i sidste ende øge Ostebørsens salg og skabe nye arbejdspladser.

Fra teori til praksis på otte uger

Sidste år rykkede Ostebørsens 25 medarbejdere ind i nybyggede lokaler i Vemmelev ved Slagelse. Virksomheden gik fra at være osteimportør til også at være et besøgssted med eget mikromejeri.
”Det var helt ærligt et kaotisk tidspunkt at træde ind ad døren for en nyuddannet,” siger Ostebørsens direktør Birgitte Kastrup om den periode, hvor Stine Aalborg tog hul på otte ugers praktik.

Men Stine gik uforfærdet til opgaverne og fik faktisk en hel del mere fra hånden end nyhedsbreve og tekster til hjemmesiden. Blandt andet tyggede hun sig igennem de mange regler og love, som fødevarevirksomheder skal leve op til.

Stine er sådan en, der tager et forklæde på og går ud og hjælper, hvis der er travlt i butikken – og oven i det kan hun noget fagligt, som vi andre ikke kan. Fx kan hun oversætte kompliceret jura til retningslinjer, vi kan bruge i hverdagen,” – Birgitte Kastrup – direktør.

Griber opgaver mellem to chefer

Ostebørsen havde ikke råd til at fastansætte Stine Aalborg, men som Birgitte Kastrup så det, havde de heller ikke råd til at lade være. For virksomheden havde satset stort på at genopfinde sig selv, og nu var der brug for en, som kunne formidle det nye univers præcist og levende til både forbrugere og engroskunder.

Derfor vakte det stor glæde, da Innovationsfonden via sin vækstpilotordning gav tilskud til at ansætte Stine Aalborg som kommunikationsmedarbejder i to år.
”Min mand og jeg driver Ostebørsen sammen, og fordi vi er så forskellige, kan vi løse mange opgaver selv. Men nogle opgaver lander i et vakuum imellem os, og det er lige præcis de opgaver, som Stine nu griber, konstaterer Birgitte Kastrup.
Stine Aalborg er glad for at være landet et sted, hvor hun får ansvar, og hun mener, at Ostebørsens ledelse kan tage en god del af æren for, at hun faldt så hurtigt til.

”Det er rigtig nok, at det går stærkt og kan være lidt kaotisk. Vi lægger mange planer, som bliver ændret i farten. Men tingene bliver altid sagt på en god måde. Der ligger stor empati bag, siger Stine Aalborg.

Chef og medarbejder: Uden vækstpilotordningen var vi gået glip af hinanden

Det er et stort paradoks, at højtuddannede har svært ved at finde arbejde, mens virksomheder kæmper med at trække viden til. Det mener både Ostebørsens direktør Birgitte Kastrup og kommunikationsmedarbejder Stine Aalborg. De ser Innovationsfondens vækstpilotordning som en platform, der kan bringe parterne sammen.

”Jeg er sikker på, at Stines viden vil give os et godt afkast. Men det kræver et langt, sejt træk, og jeg kan med sikkerhed sige, at vi ikke havde haft råd til at tilbyde hende to års ansættelse, hvis det ikke var for vækstpiloten”, siger Birgitte Kastrup.