Kom i gang med bæredygtighed i jeres SMV

Virksomhedens impact på samfund og klode

Hvilken forskel gør I?

I denne opgave zoomer vi ind på, hvordan jeres virksomhed påvirker både samfundet og miljøet – på godt og ondt.

Gennem input fra nøglemedarbejdere og samtaler med ejerleder får I et samlet billede af jeres ressourcer, rutiner og aftryk.

Det handler om alt fra energibrug og affaldshåndtering til trivsel, arbejdsforhold og jeres bidrag til samfundet.

Opgaven giver jer:

  • Et overblik over jeres vigtigste påvirkninger – både de positive og de steder, hvor I kan blive bedre.
  • Input til konkrete forbedringer, der kan bruges direkte i jeres strategi og handlingsplan.

Ved at forstå jeres impact får I et solidt grundlag for at prioritere og sætte realistiske og meningsfulde mål i jeres bæredygtighedsstrategi.

Sådan arbejder I med opgaverne – trin for trin 

  1. Læs introduktionen til opgaven
    Få overblik over formål, indhold og hvad I får ud af opgaven.
  2. Følg trin-for-trin-guiden
    Hver opgave er opdelt i konkrete skridt med tydelige instruktioner, som gør det let at komme videre.
  3. Brug de materialer og bilag, der hører til opgaven
    Nogle opgaver har bilag og skabeloner, der kan støtte jeres arbejde – brug dem, hvor det giver mening.
  4. Dokumentér jeres input undervejs
    Gem det, I finder frem til undervejs. Det bliver brugt i den samlede strategi og handlingsplan.

Formål:

  • At identificere og evaluere virksomhedens impact på samfundet og kloden gennem nøglemedarbejderes input.
  • At skabe en struktureret dialog mellem virksomhedens ejerleder og en bæredygtighedskoordinator for at vurdere virksomhedens samlede påvirkning.
  • At undersøge virksomhedens aftryk, herunder:
    • Hvordan virksomheden bruger ressourcer.
    • Hvordan virksomheden påvirker miljøet.
    • Hvordan virksomheden bidrager til samfundet.
    • Hvordan virksomheden behandler sine medarbejdere.

Leverance:

  • En oversigt, der sammenfatter virksomhedens impact på samfund og klode.
  • Konkrete forslag til forbedringer, som kan anvendes i udviklingen af virksomhedens bæredygtighedsstrategi.

1. Udarbejdelse af relevante spørgsmål til en spørgeguide

 

Formål: At udvikle en spørgeguide, der afdækker virksomhedens impact på samfund og klode.

Leverance: En færdig spørgeguide, som er klar til at blive brugt til enten interview af medarbejderne eller som et spørgeskema.

Opgave 1: Udvikling af spørgeguide

Deltager: Bæredygtighedskoordinator

Bæredygtighedskoordinator udvikler en spørgeguide med relevante spørgsmål til at identificere virksomhedens impact på samfundet og klode.

Bilag 3 kan bruges som udgangspunkt og gøres til virksomhedens egen.

Spørgeguide på dansk →

Spørgeguide på engelsk →

Opgave 2: Hvordan skal spørgsmålene stilles?

Deltager: Ejerleder og bæredygtighedskoordinator

Ejerleder og bæredygtighedskoordinator skal beslutte, om spørgsmålene skal bruges i et spørgeskema eller stilles mundtligt til nøglemedarbejderne ud fra en vurdering af medarbejderstaben.

2. Gennemførelse af interviews/spørgeskemaer

Formål: At indsamle input fra nøglemedarbejderne om virksomhedens impact på samfund og klode.

Leverance: Nøglemedarbejdernes svar på spørgeguiden

Opgave 1: Nøglemedarbejderne svarer på spørgeguiden

Deltager: Bæredygtighedskoordinator og Nøglemedarbejdere

Bæredygtighedskoordinator interviewer eller sender spørgeskema ud til de udvalgte nøglemedarbejdere.

Opgave 2: Leverance:

Deltager: Bæredygtighedskoordinator

Bæredygtighedskoordinatoren indsamler svar og indsigter fra medarbejderne.

3. Sammenfatning og overblik

Formål: At skabe et overblik over virksomhedens positive og negative impact samt mulige forbedringsområder.

Leverance: En samlet oversigt over virksomhedens impact på samfundet og kloden.

Opgave 1: Et samlet overblik over virksomhedens impact

Deltager: Bæredygtighedskoordinator

Bæredygtighedskoordinatoren laver et samlet overblik over de indsamlede svar.

Nøglemedarbejdernes svar kan samles i punktform for hvert område i spørgeguiden:

  • De positive indvikninger/impacts
  • De negative indvikninger/impacts
  • Virksomhedens fremtidige retning

4. Forbedringspunkter og forslag til handling

Formål: At blive opmærksom på forbedrings- og handlemulighederne

Leverance: Konkrete forslag til forbedringer til det videre arbejde.

Opgave 1: Liste over mulige forbedringer og handling
  • Deltager: Bæredygtighedskoordinator og EjerlederEjerleder og bæredygtighedskoordinator drøfter, hvor der kan være forbedrings- og handlingsmuligheder i virksomheden.

Du kan finde eksempler på forbedringer og handlinger her.

Opgave 2: Feedback fra nøglepersonerne
  • Deltager: Bæredygtighedskoordinator og Nøglepersoner

    Bæredygtighedskoordinator præsenterer listen over mulige forbedringer og handling for nøglemedarbejdere, der giver feedback på listen

Opgave 3: Færdig liste

Deltager: Bæredygtighedskoordinator

Bæredygtighedskoordinator sammensætter en færdig liste over mulige forbedringer og handling til det videre arbejde.

← Gå tilbage til trin 2: Hvad forventes af jer ?

Gå frem til trin 4: Samling af resultater, handlingsplan og kommunikation