Få det hele samlet – og kom videre i arbejdet
I denne opgave samler I alle indsigter og beslutninger fra de tidligere opgaver og forvandler dem til en færdig bæredygtighedsstrategi – klar til at blive brugt i praksis.
Strategien visualiseres, og I laver en konkret handlingsplan med mål og tiltag. Medarbejderne inddrages igen, og der udvælges ambassadører, der kan hjælpe med at føre planen ud i livet.
Til sidst formidler I strategien klart og målrettet, så både kunder og samarbejdspartnere forstår, hvordan I arbejder med ansvar og bæredygtighed.
Opgaven giver jer:
- En samlet og visuel bæredygtighedsstrategi med tydelige mål og retning.
- En konkret handlingsplan med ansvar, tidsplan og tiltag.
- Medarbejdere, der bakker op – og udpegede ambassadører, der understøtter implementeringen.
- En kommunikationsindsats, så både medarbejdere, kunder og partnere ved, hvad I står for.
Sådan arbejder I med opgaverne – trin for trin
- Læs introduktionen til opgaven
Få overblik over formål, indhold og hvad I får ud af opgaven. - Følg trin-for-trin-guiden
Hver opgave er opdelt i konkrete skridt med tydelige instruktioner, som gør det let at komme videre. - Brug de materialer og bilag, der hører til opgaven
Nogle opgaver har bilag og skabeloner, der kan støtte jeres arbejde – brug dem, hvor det giver mening.

Formål:
Samle og synliggør resultaterne
En konkret handlingsplan
Kommunikation af virksomhedens bæredygtighedsstrategi internt og eksternt
Leverance:
En samlet og dokumenteret bæredygtighedsstrategi baseret på: – Virksomhedens værdier – Impact på samfund og klode – Eksterne forventninger
En klar handlingsplan, der beskriver konkrete mål og tiltag. – Medarbejder-ambassadører, der hjælper med implementering og tiltag
En kommunikationsplan, der sikrer: – At alle medarbejdere er informeret om virksomhedens bæredygtighedsmål og deres egen rolle. – At virksomhedens kunder er opmærksomme på den eksisterende bæredygtighedsstrategi.
1. Samling af resultater
Formål: At samle og dokumentere de vigtigste indsigter fra arbejdet med bæredygtighedstrekanten
Leverance: En samlet mappe med alle resultater og nøglepunkter, der er klar til at blive anvendt i den næste fase af bæredygtighedsarbejdet.
Et overblik over de tre vigtigste punkter fra hvert område i bæredygtighedstrekanten, som synliggøres i en konkret og letforståelig form.
Opgave 1: Samling på resultaterne
Deltager: Bæredygtighedskoordinator
Bæredygtighedskoordinator samler resultaterne fra de tre områder i bæredygtighedstrekanten:
- Hvad brænder vi for?
- Hvad forventes af jer?
- Virksomhedens impact på samfund og klode.
Resultaterne samles i en let overskuelig elektronisk mappe.
Opgave 2: Konkrete punkter til de tre områder
Deltager: Bæredygtighedskoordinator
For hvert af de tre områder, vælger bæredygtighedskoordinator tre konkrete punkter ud fra de indsamlede resultater. Disse punkter skal være håndgribelige og bruges til at udarbejde en handlingsplan og til kommunikation internt og eksternt.
– Punkterne udvælges ud fra væsentlighed og en vurdering af de vigtigste punkter først.
Dette er fundamentet for opstart af virksomhedens bæredygtighedsstrategi
Opgave 3: Ejerleder kommenterer, ændre og godkender
Deltager: Bæredygtighedskoordinator og ejerleder
Ejerleder fremlægges den samlede oversigt, samt de tre konkrete punkter for hvert område. Ejerleder godkender eller kommer med ændringer og Bæredygtighedskoordinator retter til.
Opgave 4: Visualisering af bæredygtighedsstrategien
Deltager: Bæredygtighedskoordinator
Bæredygtighedskoordinator laver et visuelt overblik over strategien med Bæredygtighedstrekanten i midten og de tre konkrete punkter ved hvert hjørne.
Brug bilag 4 eller lav jeres eget.
Her vises et billede af bilag 4 udfyldt.
2. Udarbejdelse af handlingsplan
Formål: At udarbejde en simpel, handlingsorienteret plan baseret på de tre punkter fra hvert område i bæredygtighedstrekanten.
Leverance: En færdig handlingsplan, der består af 9 konkrete tiltag, som virksomheden skal i gang med at implementere.
Opgave 1: Udarbejde en konkret handlingsplan
Deltager: Bæredygtighedskoordinator
Bæredygtighedskoordinator udarbejder en konkret handlingsplan for de 9 punkter i bæredygtighedstrekanten. For hvert punkt beskrives:
- Mål: Hvilke mål skal vi opnå?
- Handlinger: Hvilke handlinger, skal der til for at nå disse mål?
- Tidslinje: Hvornår skal de forskellige handlinger gennemføres?
- Ansvarlige: Hvem har ansvaret for hvilke dele af planen?
- Ressourcer: Hvilke ressourcer (tid, penge, arbejdskraft) er nødvendige?
Opgave 2: Ejerleder kommenterer, ændre og godkender
Deltager: Bæredygtighedskoordinator og ejerleder
Ejerlederen og bæredygtighedskoordinator gennemgår handlingsplanen, laver evt. ændringer i handlingsplanen og sikrer i fællesskab, at den er realistisk og i overensstemmelse med virksomhedens kapacitet.
3. Præsentation af virksomhedens bæredygtighedsstrategi for medarbejder
Formål: At inddrage virksomhedens medarbejdere i den nye bæredygtighedsstrategi, samt udpege ambassadører, der skal understøtte implementeringen af virksomhedens bæredygtighedsstrategi.
Leverance: Informationen om den nye bæredygtighedsstrategi er delt med medarbejdere. Medarbejder-ambassadører er udvalgt til at hjælpe med implementeringen. Arbejdet med bæredygtighedsstrategien er gået i gang
Opgave 1: Workshop – Præsentation af virksomhedens bæredygtigheds-strategi for medarbejdere + valg af medarbejder-ambassadører
Deltager: Bæredygtighedskoordinator, Ejerleder og Medarbejdere.
Varighed: 45-60 minutter
Forberedelse:
- Bæredygtighedskoordinator udarbejder en visuel præsentation af bæredygtighedsstrategien, fx i en PowerPoint eller en plakat med:
- Bæredygtighedstrekanten og de tre punkter fra hvert område.
- Den overordnede handlingsplan med de ni tiltag.
- Aftal, hvem der præsenterer hvilke dele: Ejerleder og bæredygtighedskoordinator.
- Aftal, tidsforbrug og ansvar for ambassadørerne. – Se bilag 5 for inspiration omkring ambassadørerne
1. Introduktion (15 minutter)
- Ejerleder og bæredygtighedskoordinator præsenterer virksomhedens bæredygtighedsstrategi:
- Forklar kort bæredygtighedsstrategien og dens betydning for virksomheden igennem det visuelle overblik.
- Gennemgå handlingsplanen i overordnede træk.
- Er det en virksomhed med få ansatte: Gå i detaljer
- Er det en større virksomhed: Udfold detaljerne på teams-møder efterfølgende.
- Fremhæv, hvordan medarbejder-ambassadører kan sikre strategiens succes med udgangspunkt i virksomhedens bæredygtighedsstrategi.
- Ambassadørernes rolle:
- Støtte implementeringen af strategien.
- Motivere kollegaer og sikre engagement ved fx.
- Opmuntrende ord.
- Forskellige motiverende tiltag.
- Guidens
- Være kontaktpersoner for bæredygtighedskoordinatoren.
- Forventninger til ambassadørerne:
- Omfang af tidsforbrug.
- Ansvar for at dele viden og engagere kollegaer.
- Mulighed for at præsentere idéer og feedback til ledelsen.
Brug evt. bilag 5 til at uddybe ambassadørrollen.
- Ambassadørernes rolle:
2. Diskussion (15-20 minutter)
- Spørgsmål til medarbejderne:
- Hvem kunne tænke sig at være ambassadør?
- Hvilke kvaliteter mener I, er vigtige for en ambassadør?
- Hvordan kan ambassadørerne bedst støtte jeres teams
- Engager medarbejderne:
- Lad dem dele idéer om, hvordan ambassadører kan skabe værdi.
- Giv plads til spørgsmål og refleksion over rollen.
3. Valg af ambassadører (10-15 minutter)
- Fremgangsmåde:
- Giv medarbejderne mulighed for at melde sig frivilligt.
- Hvis der er mange interesserede, kan ejerleder og bæredygtighedskoordinator træffe den endelige beslutning baseret på følgende kriterier:
- Engagement i bæredygtighed.
- God kommunikationsevne.
- Repræsentation fra forskellige afdelinger eller teams.
- Det kan også vurderes, at medarbejderne kan tænke over ambassadørskabet og melde tilbage til bæredygtighedskoordinator, hvis ingen melder sig til en start.
4. Opsummering og næste skridt (5-10 minutter)
- Bekræft de valgte ambassadører og deres roller.
- Informér om næste trin, fx et opstartsmøde for ambassadørerne.
- Opfordre til, at resten af medarbejderne støtter op om ambassadørerne og strategien.
Efter workshoppen
- Bæredygtighedskoordinatoren holder et opstartsmøde med de valgte ambassadører for at:
- Gennemgå handlingsplanen i detaljer.
- Tal og beslut medarbejder-ambassadørernes specifikke bidrag og opgaver.
- Fastsæt en plan for opfølgning og støtte.
- Kommunikér valget:
- Medarbejderne i virksomheden informeres om, hvem der er valgt som ambassadører, og hvordan de kan kontaktes.
bilag 6 vedhæftes med eksempler på konkrete tiltag, som ambassadørerne kan udføre for at støtte implementerings af virksomhedens bæredygtighedsstrategi.
Lav et par billeder af Post-its med eksempler fra bilag 6. Eller lav hele bilag 6 til post-its i en illustrativ udgave af bilag 6
4. Præsentation af virksomhedens bæredygtighedsstrategi for kunder og andre interessenter
Formål: At synliggøre virksomhedens bæredygtighedsstrategi over for kunder og øvrige interessenter for at styrke virksomhedens profil, skabe transparens og imødekomme samarbejdspartneres forventninger.
Leverance: Bæredygtighedsstrategien er delt med virksomhedens kunder og interessenter via mail og sociale medier.
Der er udarbejdet og offentliggjort kommunikation om virksomhedens bæredygtighedsindsats
Opgave 1: Bæredygtighedsstrategien tilrettes og sendes ud til kunder og andre relevante interessenter
Deltager: Bæredygtighedskoordinator
Bæredygtighedskoordinator sender virksomhedens bæredygtighedsstrategi ud til kunder og samarbejdspartnere i form af det visuelle overblik med bæredygtighedstrekanten og de 9 udvalgte punkter.
Bilag 7 kan bruges som inspiration på mail til kunderne.
Opgave 2: Tilpasning af kommunikationen på de sociale medier
Deltager: Bæredygtighedskoordinator og virksomhedens marketing- og kommunikationsmedarbejder.
Bæredygtighedskoordinator og marketingmedarbejder gennemgår og tilpasser virksomhedens kommunikation på sociale medier med fokus på at vise, hvordan strategien imødekommer kundernes krav og forventninger til ansvarlighed og grøn omstilling.
← Gå tilbage til trin 3: Virksomhedens impact på samfund og klode
Gå videre til: Næste skridt →